کد خبر: ۶۳۹۲۸
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۳

 انجمن ایتالیایی پیرشناسی و طب سالمندان Sigg هشدار داد که نصف کردن قرص ها و کپسول ها می تواند تاثیرات خطرناکی به همراه داشته باشد.

 نصف کردن یا خرد کردن قرص ها و قاطی کردن آنها با غذا یا نوشیدنی ها برای بلعیدن راحت تر بوِیژه در سنین بالا، یک عادت گسترده و خطرناک است.

به عقیده انجمن ایتالیایی پیرشناسی و طب سالمندان Sigg، این عادت بد باید ترک شود چرا که با این کار ساختار دارو عوض شده و می تواند منجر به کاهش تاثیر و افزایش خطرات ناشی از مصرف آن شود.

با نصف کردن قرص ها، نمی توان نیمه برابر و دوز دقیق آن را بدست آورد و اغلب کمی از دارو نیز به هدر می رود و بدین ترتیب کمتر از اندازه ای که پزشک تعیین کرده است، دارو جذب بدن می شود.

بر اساس آمارها این تغییر دوز، حتی با استفاده از وسیله مخصوص برای بریدن قرص ها، می تواند به 15 درصد برسد. البته بیشترین خطر در صورتی است که داروی مذکور باید دقیقا با اندازه تعیین شده توسط پزشک مصرف شود و حتی کمترین تغییر در آن می تواند تاثیرات سمی در بدن داشته باشد.

بنابراین باید عادت نصف کردن یا خرد کردن قرص ها و کپسول ها را کنار گذاشت چرا که تاثیر خود را از دست داده و مشکلات دیگری ایجاد می کنند. اغلب وقتی بیمار باید چند قرص را مصرف کند، این عادت وجود دارد که داروها را با همدیگر می بلعد که متاسفانه این کار نیز می تواند تاثیرات منفی به همراه داشته باشد و منجر به تداخل اثرات ماده اصلی داروها با یکدیگر شود.

این انجمن ایتالیایی توصیه می کند که قرص ها و کپسول ها را به همان شکل و اندازه که دارند مصرف شوند یا از دوزهای پایین تر استفاده شود و در نهایت اگر مشکل در بلعیدن قرص است، قطره، شربت یا پودر آن تجویز شود.


برچسب ها: نصف ، تاثیرات ، پیرشناسی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
شماره پیامک:۳۰۰۰۷۶۴۲ شماره تلگرام:۰۹۱۳۲۰۰۸۶۴۰
پربیننده ترین
آخرین اخبار